Nieuws uit de reisbranche

Gespecialiseerd, persoonlijk, betrouwbaar

20.03.2025
20 jaar Lifecard Travel Assistance (LTA) - Een gespecialiseerde verzekeraar viert zijn succesverhaal

Lifecard Travel Assistance Gesellschaft für Reiseschutz mbH (LTA) viert haar 20e verjaardag. Sinds de oprichting in 2005 heeft het bedrijf
zich gevestigd als specialist in reisbescherming en is het zich blijven ontwikkelen. Vandaag de dag met vestigingen in Duitsland, Oostenrijk en Nederland is LTA een van de toonaangevende aanbieder in de reisbeschermingssector. De omzet is sinds 2015 meer dan vertienvoudigd en in marktanalyses en het bedrijf krijgt regelmatig topscores in marktanalyses.

Van oprichting tot Europese uitbreiding

LTA, opgericht in Mannheim in 2005, heeft zich vanaf het begin gepositioneerd als een gespecialiseerde verzekeraar voor reisverzekeringen. De toetreding tot de markt in Oostenrijk in 2008 en de uitbreiding naar Nederland in 2022 onderstrepen de voortdurende groei van het bedrijf en de toenemende vraag naar verzekeringsoplossingen op maat.

LTA maakt deel uit van het familiebedrijf Ulrich, waarvan ook de reisbureaugroep suedwest touristik deel uit maakt. Het bedrijf onderscheidt zich bewust van de grote generalisten die een breed scala aan verzekeringsproducten aanbieden.
Als pure specialist voor reisverzekeringen biedt LTA oplossingen op maat en legt de nadruk op persoonlijke service in klantenservice en verkoop.
“Wij staan voor betrouwbaarheid, snelheid en persoonlijke ondersteuning. We hebben geen anonieme callcenters. Bij ons hebben klanten en zakelijke partners snelle en directe toegang tot onze experts - 24 uur per dag en wereldwijd,” zegt Managing Director Dr. Michael Dorka.

In 2013 nam de jarenlange verzekeringsexpert de verantwoordelijkheid over bij het middelgrote bedrijf LTA. Onder zijn leiding werden de interne processen en het merkimago gemoderniseerd en werd de strategische heroriëntatie van de verkoop gestimuleerd. Vandaag de dag is de reisverzekeringsspecialist uit Mannheim met zijn productlijnen All-In-One, Flexibel en Basic-productlijnen op alle relevante vergelijkings- en makelaarsportalen in het reisverzekeringssegment en wordt ook steeds belangrijker in de verkoop aan de balie en bij reisorganisatoren. Een toegewijd verkoopteam van 13 buitendienstmedewerkers onderhoudt nauw en persoonlijk contact met de balie en andere samenwerkingspartners.

Productinnovaties en strategische mijlpalen

Het jaar 2023 markeerde een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van het bedrijf. Met uitgebreide herziening van het tariefsysteem voor jaarlijkse reisverzekeringen werden nog meer flexibele en klantvriendelijke verzekeringsoplossingen gecreëerd. Sindsdien kunnen koppels en gezinnen kiezen uit dertien tariefniveaus van 1.500 tot 25.000 euro verzekerde reiskosten. Alleenreizenden en alleenstaande ouders profiteren van elf tariefniveaus tot 20.000 euro. Deze optimalisatie heeft zijn vruchten afgeworpen: In het eerste kwartaal van 2024 was LTA al in staat om de omzet van het hele voorgaande jaar te behalen.

Naast de tariefswijziging investeerde LTA 2024 in de professionalisering van de schadeafhandeling. In plaats van afhankelijk te zijn van externe dienstverleners, is er nu een interne afdeling met een modern en klantvriendelijk online schaderegelingssysteem. Daarnaast werd de Basic” productlijn voor enkele reizen uitgebreid met nieuwe reissomschalen om nog meer flexibiliteit te bieden.

Een sterk netwerk en uitstekende service

LTA dankt haar succes niet alleen aan innovatieve producten - zoals golfverzekeringen welke een unique selling point in Duitsland en Oostenrijk zijn - maar ook aan sterke partnerships met gerenommeerde touroperators, reisbureaus en platforms. De bedrijfsfilosofie is gebaseerd op betrouwbaarheid, snelheid en persoonlijke service. Klanten profiteren van een 24/7 alarm- en servicecentrale, directe bereikbaarheid en verzekeringsoplossingen op maat.

Dat dit concept werkt, blijkt wel uit de topwaardering van talloze markt- en brancheanalyses. LTA is zeven keer op rij uitgeroepen tot “eerlijkste schaderegelaar” onder de reisverzekeraars door het zakelijke en financiële tijdschrift Focus. Eveneens opnieuw “zeer goed” van de gerenommeerde krant Handelsblatt, die de specialist - voor het laatst in 2024 - als “Beste verzekeringsserviceprovider”. In een vergelijkingstest van annuleringsverzekeringen voor gezinnen en partners die onlangs in het Handelsblatt is gepubliceerd kreeg LTA de hoogste beoordeling “Uitstekend”.

Partners van reisbureaus zijn ook zeer positief over LTA. “We werken al vele jaren succesvol samen met LTA en hebben nog nooit problemen gehad. Vooral in het hogere prijssegment is de prijs-prestatieverhouding onverslaanbaar. Het beste: Er is altijd een competent contactpersoon - een onschatbaar voordeel in deze tijd!” meldt Andrea Bode van het reisbureau in Nordenstadt. En Robert Liersch van het reisbureau M'Ocean uit Dolgesheim voegt hieraan toe: “All in One is een uitgebreid aanbod met een uitstekende prijs-prestatieverhouding, ideaal voor reizen in het midden- tot hogere prijssegment. Het boekingsplatform is overzichtelijk en de afhandeling van claims is onbureaucratisch en snel. De buitendienst is buitengewoon betrokken en competent.”

Toekomstperspectief

Met een duidelijke focus op innovatie en klantgerichtheid wil LTA in de komende jaren blijven groeien. De gespecialiseerde verzekeraar is van plan om zijn productaanbod voortdurend te ontwikkelen, de samenwerking met reisbureaus en touroperators uit te breiden en nieuwe markten te veroveren. “Het succesverhaal van LTA toont aan dat gespecialiseerde en klantgerichte oplossingen de sleutel zijn tot duurzaam zakelijk succes” zegt Managing Director Michael Dorka en ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. Om de mijlpaal van het bedrijf in stijl te vieren is de LTA-baas van plan, om in de herfst van 2025 een verjaardagsroadshow door Duitsland samen met het hele verkoopteam en een tal van activiteiten te organiseren.

Meer informatie op: https://www.lta-reiseschutz.de/de/?